10.03.2021

Kursiyerlerimize “İhtisas Eğitiminde Verimli Ders Çalışma Yöntemleri” Semineri

KURSİYERLERİMİZE “İHTİSAS EĞİTİMİNDE VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ” SEMİNERİ

 

Dini Yüksek İhtisas Merkezi Müdürlüğümüzde eğitim gören kursiyerlerimize “İhtisas Eğitiminde Verimli Ders Çalışma Yöntemleri” konulu seminer düzenlendi. Müdürlüğümüz Konferans Salonu’nda gerçekleşen seminer, eğitim görevlilerimiz Hasan Kaytaz, Ebubekir Günbey, Cuma Bekmez, Ensar Yaşar ile Abdullah Yamaç tarafından verildi.

İhtisas eğitimde verimli ders çalışma yöntemlerini belirli başlıklar altında toplayan eğitim görevlilerimiz, bu başlıkları;

  1. Arapça Hazırlık Dönemlerinde Yapılacaklar
  • Dersten önce ön hazırlık yapılmalı
  • Dersten sonra tekrar yapılmalı
  • Metinlerde geçen garib kelimeler tespit edilmeli ve not alınmalı
  • Ön hazırlık aşamasında zamanın idareli kullanılması gerektiğinden konunun etraflıca anlaşılması amaçlanmamalı, konuya aşina olunmak amaçlanmalı
  • Ders esnasında soru sormaktan çekinilmemeli
  • Haftalık tekrarlar yapılmalı
  • Zamanın kısıtlı olması ve derslerin de ağır ve çok olması sebebiyle birkaç dersin ön hazırlığı hafta sonu yapılmalı
  • Herkes kendi özetini çıkarmalı ve yazmalı
  • Müzakere, ihtisas eğitiminde vazgeçilmez bir uygulamadır. En az üç kişiyle müzakere yapılmalı, dersler yavaş ilerlese de bereketi çok daha fazla olduğundan mutlaka böyle çalışılmalı
  • Şematik çalışma daha faydalı olduğundan bu şekilde çalışılmalı
  • Ders kitaplarıyla yetinilmemeli, yardımcı kaynaklara da başvurulmalı
  • İlim ıstılahtır, ıstılahlara ne kadar hakim olunursa ilimde o derece yol alınır dolayısıyla her ilim dalıyla ilgili ıstılahlar öğrenilmeli
  • Hocalar tarafından gönderilen ve okunması tavsiye edilen makale vb dokümanlar konunun daha iyi anlaşılmasına yardımcı olacağından mutlaka okunmalı
  • Özellikle nahiv dersi teorik olduğundan metin derslerinde, meal derslerinde nahiv-sarf- belagat gibi dersler pratiğe dökülerek içselleştirilmeli
  • Nahiv ilmini pratiğe dökebilmek için bol bol irap çözümlemeleri yapılmalı
  • Herhangi bir Arapça kitaptan hiçbir sınav stresi vs olmadan, anlamına, irabına fazla takılmadan ibareyi melekeleştirme adına her gün düzenli olarak en az bir sayfa okunmalı
  1. İhtisas Dönemlerinde Yapılacaklar
  • Hadis, Tefsir, Fıkıh gibi metinler işlenirken, alanlara ait usullere de değinilmeli, hatırlanmalı
  • Kavramların tarihi süreçleri göz ardı edilmemeli
  • Dersleri toparlama sınav haftasına bırakılmamalı
  • Dini Yüksek İhtisas Merkezinde ders öğrenilmez, anlaşılır. Merkezde işlenen dersler tekrar edilerek öğrenilmeli
  • İSAM, DİA, SHAMİLE, BAHİSUL KURAN, CAMİUL KÜTÜB gibi sayfalar ve programlar aktif kullanılmalı
  • Tefsir dersi/ Nesefi için ideal çalışma:
  • Nesefi’ye çalışırken sağımızda İklil solumuzda Vadihaul Mesalik olmalı
  • Nesefi’nin mevcut tercümesi güvenilir olmadığından, eksiklikler veya kapalı yerler Keşşaf’ın tercümesinden (Nesefi bunun muhtasarı mahiyetindedir) tamamlanmalı
  • Dili güncellemeli ve estetik bir Türkçe ile tercümeleri ifade etmeye çalışmalı ve bu konuda Tevakku programından istifade edilmeli
  • Nesefi’ye hazırlık için ayrılacak azami süre iki saati geçmemeli
  • Tercüme teknikleri uygulanmalı
  • Tercümelerde kavramların, kelimelerin tam karşılıklarını bulunamayacağından, öncelikli olarak şerhlerden faydalanılmalı

Şeklinde sıralandı.

Konuşmanın sonunda “Anlık sınav başarısı hayat başarısı değildir” diyen Müdürümüz Seyit Badır bütün kursiyerlerimize başarı dilekleriyle semineri bitirdi.